Hvorfor tænke mobilt?

10 gode grunde

Hvad enten målet er mobil markedsføring eller optimering af arbejdsgange. Så kan der opnås store forretningsmæssige fordele med mobile løsninger.

Nedenfor er fremstillet 10 gode grunde til hvorfor mobilt er smart, og hvordan det kan gøres til et attraktivt led i din virksomheds markedsføringsstrategi.

  1. 1. Service og tilgængelighed

    Service og tilgængelighed er altafgørende for virksomheders eksistens. Ved at gøre sig mobilt tilgængelig kan kunder nemt og bekvemt søge information, skabe forbindelse og handle. At gøre sig tilgængelig betyder ikke kun service, men også salg!

    – Kontakt eller bestil tid til frisør eller til autoværksted.

    – Bestil bord på diskoteket eller køb entré med mobil betaling.

    – Bestil sushi i take-away restaurantens mobil shop.

  2. 2. Awareness og signalværdi

    MOBILT og APPS er buzz-words. Men også trends som er kommet for, at blive en større del af alles hverdag.

    At være med på teknologien er både forretningsmæssige muligheder og samtidig et positivt signal til omverdenen – Om at man som virksomhed fornyer sig og investerer i sine kunders tilfredshed!

    En fordel er også den awareness det medfører, at ligge fast på kundens mobile skrivebord. Når virksomhedens app ikon ligger fast gemt på kundens mobile skrivebord, så er virksomheden en del af denne kundes verden – Således top-of-mind, når behovet for en given ydelse opstår.

  3. 3. Responsrate og effekt

    Danskerne tager mobilen seriøst og det er der gode grunde til.
    Fakta er, at responsraten på mobile kampagner er større end via traditionelle markedsføringskanaler.
    Anvender du mobil marketing kan du forvente, at dine kunder hurtigere og mere effektivt opfanger dine budskaber.

    En stor amerikansk undersøgelse gør det klart, at der i gennemsnit går 4 min. fra en mobil besked er afsendt, til den bliver læst af en modtager. Til sammenligning går der i gennemsnit 90 min. før end email læses. Den store forskel er i høj grad et resultat af følgende jordnære fakta: 1. Mobilen er med overalt. 2. mange emails bliver aldrig læst.

     

  4. 4. Personligt, relevant og målrettet

    Ved at kende til dine kunder og deres præferencer, kan du mere effektivt målrette din markedsføring og opnå en effekt af dine initiativer!

    Mobile enheder er tidernes mest personlige medier. De er med overalt og kan registrere brugernes digitale og fysiske adfærd, samt præferencer. Det er et stærkt koncept, der åbner nye døre for en mere målrettet, effektiv og interaktiv kommunikation mellem virksomheder og deres kunder.

    En statisk annonce i avisen eller på internettet, rammer for det meste med med et generelt budskab. En segmenteret push-besked derimod, kan sendes til en specifik kunde eller ønsket målgruppe, hvor budskabet er mere personligt og målrettet.

    Sådan er der større sandsynlighed for at at budskabet fanger kunden. Det giver en bedre oplevelse for kunderne og en højere succesrate for din virksomhed.

  5. 5. Ram hurtigt og nå bredere

    Det bedste sted at markedsføre sig, er der hvor kunderne befinder sig. Det er et grundlæggende princip og en væsentlig årsag til hvorfor man bør investere i mobil løsninger. Smartphones og tablets har i høj grad fundet vej til forbrugernes lommer, og med de mange fordelagtige egenskaber, er de blevet foretrukne personlige medie.

    Hvad enten kunderne sidder i sofaen, i bussen, i bilen, er på arbejde, eller er på vej ud for at handle – så er de i besiddelse af en mobil enhed, hvilket er et stærkt koncept, som gør at budskaber lynhurtigt kan opfanges af en bred potentiel kundegruppe.

     

  6. 6. Kundefastholdelse og loyalitet

    Hvis du skal vælge mellem to virksomheder der langt hen af vejen er identiske, med lige gode produkter, lige gode priser og lige gode placeringer. Hvem vælger du så? Formentlig den virksomhed hvor det er nemmest og mest fordelagtigt for dig at handle, ikke?

    Med et loyalitetskort på mobilen, kan du smart og effektivt belønne dine loyale kunder for at handle igen og igen.

    Hvordan kan en app bruges til at skabe kundeloyalitet:

    – Med et loyalitetsprogram i en frisør app, kan køb registreres som stempler i appen. Frisørsalonen kan f.eks. tilbyde kunderne at de kan købe 4 klip og få den 5. gratis.

    – Kunderne kan bestille Sushi og optjene bonus. F.eks.: Kan forretningen tilbyder kunderne at de ved køb for mindst 200 kr. optjener 20 kr. i bonus, som de kan bruge ved et fremtidigt køb.

    – Bilejere kan optjene loyalitetsfordele hos deres autoforhandler. F.eks kan der ved 3. service eller dækskifte ydes rabat på 50%.

    En god vedvarende forbindelse til sine kunder er guld værd!

    Når en kunde har hentet din app og måske fået det første loyalitets-stempel, så har du et direkte talerør til kunden. Det kan du udnytte til at øge omsætningen gennnem salg, mersalg, gennem loyale kunder der handler mere og oftere. Samtidig forbedre du dit service- og informationsniveau, så kunden altid kan få kontakt til dig og altid kun er et tryk fra din virksomhed.

    – Som virksomhed kan du bruge push notifikationer til at udsende gode tilbud og holde kunderne opdateret.

    – Din virksomheds app ikon ligger fast på din kundes mobil. Sådan er du altid hos kunden! Top-of-mind!

    – Med en app kan kunderne hurtigt bestille online, eller kontakte din virksomhed. Det er god service!

    – Flere og flere dagligdags gøremål håndteres direkte på mobilen. Er din virksomhed blevet mobil?

     

    Læs mere om hvordan vi kan hjælpe dig med en mobil kundeklub app her

    Du er også meget velkommen til at kontakte os med din forespørgsel:

    Kontakt

     

     

     

     

     

     

     

     

  7. 7. Avancerede funktioner (native)

    Smartphones og tablets er epokegørende. De har indbyggede funktioner og fysiske sensorer, som kan bruges til at samle informationer om brugere, deres adfærd og omgivelser. Ved at kombinere disse funktioner, med informationer fra nettet, kan mobile enheder understøtte et utal af formål og services. Nedenfor er eksempler på hvordan disse mobile muligheder kan anvendes.

    PUSH

    Push notifikationer er et meget stærkt koncept, som gør det muligt at sende beskeder direkte til smartphone brugere.

    En frisør, en restaurant, en autoforhandler, et diskotek eller en hvilken som helst anden virksomhed, kan sende bedskeder med gode tilbud, informationer omkring nye produkter, kommende events osv. Sådan kan du øge din omsætning og kendskabet til din virksomhed og produkter.

    Segmenterede push-beskeder kan bruges i situationer hvor der ønskes en specifik målgruppe. Her opsættes kriterierne for en ønsket målgruppe som alt afhængigt af virksomheden og formålet, kan variere. Eksempler på kriterier kunne være demografiske kriterier såsom; køn, alder eller bopæl. Det kan også være kundens konkrete præferencer i relation til produktkategorier.

    Segmenterede push beskeder er et stærkt redskab for din virksomhed, da du rammer dine kunder med mere personlige og målrettede budskaber, hvilket øger  succesraten med dine kampagner.

    GPS

    Lokationsbaserede tjenester såsom GPS-funktionaliteten åbner op for at tilbyde services, der inddrager brugernes geografiske position.

    Hvor er den nærmeste skønhedsklinik? Hvor ligger det nærmeste diskotek? Hvilke frisørsaloner findes indenfor en radius af 2 km? Hvordan kommer jeg hurtigst hen til den valgte forretning, fra min nuværende aktuelle position? Alt sammen er nu muligt med GPS andre lokationsbaserede tjenester.

    KAMERA/SCANNER

    Kameraet kan tage billeder eller optage videoklip, som direkte kan uploades og anvendes i apps. Men kameraet er også en scanner, som kan bruges til at aflæse QR koder, tags, og andre stregkoder.

    Et autoværksted tilbyder sine kunder, at lave skadesrapporter i forbindelse med et uheld. Billeder kan uploades til at dokumentere skaden til forsikringsselskabet, autoværkstedet og til modparten.

    Restauranter, Natklubber, frisørsaloner og andre forretninger kan belønne deres loyale kunder. De kan registrerer deres køb som bonus-stempler i et loyalitetsprogram på mobilen. Stemplerne kan registreres på kundens mobil, ved scanne en særlig qr kode som fremvises af medarbejderen.

    KOMPAS & ACCELEROMETER

    Vi kender alle muligheden med et kompas. Og medmindre man er skibsofficer, virker det nok som et forældet stykke værktøj. Men kigger vi lidt alternativt på et kompas og hvordan det kan bruges i sammenspil med andre funktioner fra en smartphone, så er historien en lidt anden. Hvis vi tager augmented reality som et eksempel.
    Augmented reality er en feature, der ved at kombinere kamera, GPS, accelerometer og kompas kan give en helt ny oplevelse, når smartphonen eksempelvis skal benyttes som en guide på ferien.

    Se bla. Wikitude – https://itunes.apple.com/pl/app/wikitude-augmented-reality/id329731243?mt=8
    som er kåret til bedste augmented reality app de sidste fire år.
    Igennem telefonens kamera bliver der lagt et virtuelt lag oven på det kameraets billede, hvor der præsenteres informationer om lokale seværdigheder.

    MEMORY LOKAL OFFLINE/ONLINE

    Mobile enheder har lokal hukommelse. Dvs. at programmer og data kan downloades og gemmes og anvendes på tidspunkter hvor der ikke er internetforbindelse.
    Et rejsebureau tilbyder deres rejsende en app med en ordbog og et kort over destinationens seværdigheder. Denne kan downloades mens smarpthonen er tilkoblet wifi og derefter anvendes uden adgang til internettet. Uden udgifter til dyr dataroaming.

     

  8. 8. Interaktive multimedier

    Mobile enheder kan præsentere mange forskellige indholdsformer. Disse kan bruges til alverdens formål og illustrere et hav af budskaber, i en grad som traditionelle former for printede og håndproducerede materialer ikke kan. Eksempler er: lyd, billeder, videoklip, grafik og animationer, som desuden ikke kun går ud til brugerne, men faktisk fungerer som tovejskommunikation, så brugerne også har mulighed for at respondere på det de modtager.
    Interaktivitet udvider oplevelsen, i det at præsenterede services eller produkter kan reagere og svare på brugernes handlinger.

    – Mobile learning app fra en køreskole. Tilbyder elever blive præsenteret for test og undervisninger bestående af tekst, film, og billeder. Med spørgsmål og svarmuligheder kan eleverne øve sig medens de er på farten og automatisk blive evalueret i real-time for deres præstation.

  9. 9. Nem integration i kommunikation

    Mobilt er nemt at integrere på tværs af kommunikationskanaler. Med links til mobil apps og med mobile websites inkorporeret i annoncer, bannere, på sociale medier og i email signaturer, kan du hurtigt integrere mobilt i din markedsføringsstrategi.

    Du kan også inkoorporerer mobile initiativ i trykt/analogt kommunikationsmateriale med fx. QR koder i trykt materiale som fakturaer, annoncer, bannere, in-store posters og andet kommunikationsmateriale.

    Ovenstående er eksempler på hvordan du billigt og effektivt kan implementere en mobilstrategi.

    Der er naturligvis situationer hvor der skal tages hensyn til specifikke faktorer fx sammenkobling med eksisterende systemer.

  10. 10. Målbarhed og transparens

    Som med andre digitale medier, giver smartphones en høj grad af gennemsigtighed, da interaktioner kan trackes, lagres og måles. Det er vigtigt at kunne analysere og dokumentere effekt og anvendelsesmønstre. Mulighederne er yderligere interessante, i det der med mobilt kan indsamles præcise multi-dimensionelle bruger-informationer om hvem, hvad og hvor – der navigerer og handler.

    Oplysningerne kan gavne både marketingmæssige formål, interne beslutningsgrundlag, samt til at forbedre oplevelsen for slutbrugerne.